Bu ülkede benzinli motosikletler yasaklandı


Vietnam, çevre kirliliğiyle mücadelede sert adımlar atıyor. Ülkenin başkenti Hanoi’de 1 Temmuz 2026 tarihinden itibaren benzinle çalışan motosikletlerin şehir merkezinde kullanımı yasaklanıyor. İlk etapta Hoan Kiem ve Ba Dinh ilçelerini kapsayan yasak, Ring Road 1 olarak bilinen bölge sınırları içinde uygulanacak. Yasaklanan alanlar, yüksek trafik yoğunluğu, kötü hava kalitesi ve aynı zamanda önemli turistik alanlar arasında yer alıyor.

Vietnam’da benzinli motosikletler yasaklanıyor

Vietnam yönetimi, şehir içi trafiği çevreci araçlarla dönüştürme sürecini başlattı. Bu kapsamda benzinli motosikletlerin yerini sessiz ve emisyonsuz elektrikli alternatiflerin alması planlanıyor. Hükümet, bu adımı bir dönüşüm süreci olarak tanımlıyor ve 2045 yılına kadar benzinle çalışan motosikletlerin ülke genelinde tamamen kaldırılmasını öngörüyor.

Vietnamda benzinli motosikletle 1

Şu anda ülkede yaklaşık 72 milyon motosiklet bulunuyor. Yasak ilk aşamada Hanoi ile sınırlı kalmayacak; 2027’den itibaren kapsamı genişleyecek. Yasakların sonraki aşamalarda benzinli otomobilleri de içermesi bekleniyor.

Hanoi’nin ardından Vietnam’ın en büyük kenti Ho Chi Minh City ile önemli turizm noktalarından Da Nang da benzer yasakları değerlendirmeye aldı. Ülkedeki dönüşüm süreci, elektrikli motosiklet pazarında da hareketlenmeye yol açtı.

Yerli üreticiler VinFast ve Selex Motors, elektrikli scooter ve motosiklet segmentinde üretim kapasitesini artırıyor. VinFast, 2024 yılı başı itibarıyla 160 binden fazla elektrikli scooter sattığını duyurdu. Selex ise batarya değişim istasyonlarını farklı bölgelerde yaygınlaştırıyor. Buna rağmen elektrikli motosikletlerin ülkedeki toplam pazar payı şu anda yalnızca %5 düzeyinde bulunuyor.

Vietnam hükümeti, geçiş sürecini hızlandırmak için çeşitli teşvik programlarını ve altyapı yatırımlarını gündeme aldı. Elektrikli araç kullanımını desteklemek amacıyla şarj istasyonlarının artırılması, batarya teknolojilerinin geliştirilmesi ve maliyetlerin düşürülmesine yönelik önlemler üzerinde çalışılıyor. Ancak elektrikli motosikletlerin sınırlı menzili, yüksek ilk satın alma maliyeti ve şarj altyapısının yetersizliği kullanıcılar arasında tereddüt yaratıyor.

Ülkedeki motosiklet kullanıcıları arasında elektrikli araçlara karşı çekince devam ediyor. Bu durum, geçmişte otomatik vitesli motosikletlerin yaygınlaşma sürecinde yaşananlara benzetiliyor. İlk etapta benimsenmeyen otomatik vites sistemlerinin zamanla pazarda yer bulduğu görülüyor. Aynı dönüşümün elektrikli motosikletlerde de yaşanacağına dair beklenti giderek güçleniyor.

Vietnam’da başlayan bu dönüşüm, yalnızca ulaşım alışkanlıklarını değil, aynı zamanda şehir yaşamının gürültü ve hava kirliliğiyle ilgili temel dinamiklerini de değiştirmeye aday.



Haber Kaynak Linki

Related Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir